Crash test, a może kolor – czym się kierują kobiety przy wyborze auta?

bezpieczenstweo autaKolor karoserii i tapicerki – wielu sceptyków, którzy uważają, że kobiety za kierownicą to zagrożenie na drodze na pytanie czym kieruje się płeć piękna wybierając auto odpowie właśnie w ten sposób. Na szczęście tego typu stereotypy odchodzą już do lamusa. Kobiety są świadomymi kierowcami i oprócz walorów estetycznych samochodów przywiązują ogromną wagę do kwestii związanych m.in. z ich bezpieczeństwem, komfortem jazdy, osiągami czy też ergonomią.

Testy zderzeniowe – czyli bezpieczeństwo ponad wszystko

Pierwszą i najważniejszą kwestią związaną z wyborem samochodu, którą biorą pod uwagę kobiety jest zapewnienie maksimum bezpieczeństwa zarówno kierowcy, jak i pasażerom. Wiele pań przewozi bowiem dzieci i innych członków rodziny, stąd też zainteresowanie cieszą się zwykle nowe modele. Przyjęło się, że najbezpieczniejsze wyjeżdżają prosto z fabryki producenta i jest w tym wiele prawdy.

Nowe samochody są o kilka kroków przed tymi, które pozostają w eksploatacji z uwagi na to, że wyjeżdżając prosto z taśm produkcyjnych są świeżo po crash testach mierzących poziom ich bezpieczeństwa. Jednym z najbardziej prestiżowych któremu warto przyjrzeć się bliżej jest Euro NCAP. Podczas jego przeprowadzania sprawdzana jest odporność aut zarówno na zderzenia czołowe i boczne, jak i ochronę głowy osoby prowadzącej pojazd. Z roku na rok ich kryteria się zaostrzają, a flagowe marki biorą je pod uwagę. Przekłada się to na to, że kobiety podejmując decyzję zakupową stawiają na renomowanych producentów.

Najbezpieczniejsze samochody – systemy bezpieczeństwa

W kręgu zainteresowań kobiet w trakcie podejmowania decyzji o zakupie samochodu jest także sprawdzenie w jakie systemy i czujniki bezpieczeństwa zostały wyposażony dany model. Wśród nich warto wymienić między innymi takie jak:

  • czujnik martwego pola – jego zadaniem jest ostrzeżenie przed obiektami, które nie obejmują lusterka samochodu,

  • ABS (Anti-Lock Braking System) – system ten jest odpowiedzialny za przeciwdziałanie blokowania kół w trakcie ostrego hamowania, szczególnie wtedy, gdy nawierzchnia jest śliska,

  • EBD (Electronic Brakeforce Distribution) – jego zadaniem jest rozłożenie siły hamowania między kołami, co przekłada się na skrócenie drogi hamowania samochodu dzięki współpracy z systemami ABS i BAS,

  • BAS (Brake Assist System) – system ten wspomaga działanie ABS-u i jest odpowiedzialny za wspomaganie hamowania poprzez inicjację wzrostu ciśnienia w układzie hydraulicznym,

  • ESP (Electronic Stability Program) – system zapewnia utrzymanie prawidłowego toru jazdy. W momencie kiedy auto zaczyna z niego schodzić, ten zmniejsza prędkość koła, jednocześnie obniżając moc silnika.

Wiodący producenci, tacy jak m.in. Ford, proponują autorskie systemy bezpieczeństwa, które w znacznym stopniu obniżają ryzyko wystąpienia poważnych obrażeń w razie poważnych kolizji czy wypadków. Mało tego, starają się nie dopuścić do ich wystąpienia lub zmniejszyć siłę zderzenia. Za przykład może posłużyć system zapobiegania kolizjom (Pre-Collision Assist). Bardzo dobrze sprawdza się zarówno podczas jazdy w ulicznych korkach, jak i z niską prędkością. System wykrywając, że samochód przed nami nagle się zatrzymał, od razu włącza hamulce.

Na uwagę zasługuje również zaawansowany, inteligentny system bezpieczeństwa (IPS). Jego zadaniem jest kompleksowa koordynacja wszystkich układów, które odpowiadają zarówno za ochronę kierowcy, jak również pasażerów. Nie bez znaczenia pozostaje także wytrzymała konstrukcja nadwozia w duecie ze strefami kontrolowanego zgniotu oraz klatką przedziału pasażerskiego. Ryzyko odniesienia obrażeń w razie wypadku znacznie zmniejszą również zaawansowane technologie foteli oraz pasów bezpieczeństwa.

Najbezpieczniejsze samochody od Forda wyposażone są również w elektroniczny system stabilizacji toru jazdy ESC odpowiedzialny za monitorowanie ruchu auta, co przekłada się na wyczuwanie wszelkich odchyleń od obranego toru jazdy. W przypadku kiedy samochód z niego zbacza, system dokonuje korekty pozycji samochodu, kontrolując prędkość każdego koła.

W skutecznym hamowaniu w sytuacjach awaryjnych kierowca może liczyć na aktywację systemu EBA. Po rozpoznaniu siły nacisku na hamulec ten w razie potrzeby ją zwiększa.