Benzyna czy diesel – co się bardziej opłaca?

Wiele osób planujących zakup nowego samochodu zastanawia się nad tym czy wybrać diesel czy benzynę. Co jest bardziej opłacalne?  Który silnik lepiej się sprawdza w codziennej eksploatacji? Warto poznać wady i zalety obu rozwiązań.

Czym różnią się silniki benzynowe od diesla?

Na początku warto zastanowić się nad tym jaka jest różnica między silnikiem benzynowym a dieslem. Najważniejszą różnicą jest to, w jaki sposób paliwo zostaje zapalone w cylindrze. W silniki diesla następuje zapłon samoczynnie – do cylindra trafia czyste powietrze, które zostaje podgrzane i sprężone w wyniku kompresji, następnie przed pozyskaniem maksymalnego ciśnienia  zostaje one wtryskiwane pod ciśnieniem do komory spalania gdzie w kontakcie z gorącym powietrzem zapala się. Zapłon w silnikach benzynowych następuje całkowicie inaczej, mianowicie dzięki wyładowaniom elektrycznym na elektrodach świec – następuje tak zwany zapłon iskrowy.

Zalety i wady silników benzynowych

Pierwszą zaletą z pewnością będzie cena zakupu, gdyż samochody z silnikami benzynowymi są znacznie tańsze aniżeli diesle. Prócz tego oszczędzisz również na kosztach napraw i cenach części zamiennych.

A jak to jest z paliwem? Kiedyś podstawową przesłanką zakupu diesla była właśnie niska cena oleju napędowego. Dzisiaj ceny oleju i benzyny praktycznie się zrównały. Jeśli szukamy oszczędności na tym polu, dużo korzystniej będzie zainwestować w instalację gazową. Pamiętaj jednak, że nie każdy silnik benzynowy dobrze z nią współpracuje – warto rozpoznać ten temat przed zakupem.

Miłośnicy silników benzynowych wysoko cenią także ich cichą pracę oraz dynamiczną i płynna jazdę.

Zalety i wady diesla

Dawniej silniki wysokoprężne cechowały się przede wszystkim tańszą eksploatacją ale jednocześnie słabszymi osiągami, głośniejszą pracą i mniej płynną jazdą. Nowoczesne diesle to już zupełnie inna bajka. Wysokie wymagania kierowców wpłynęły na znaczną poprawę parametrów, komplikując tym samym budowę silnika i zwiększając jego czułość m.in. na jakość paliwa.

Co prawda nowoczesne silniki wysokoprężne generują mniej hałasu, zapewniają niższe spalanie i większy komfort jazdy, ale efekt postępu to także wyższa cena zakupu i napraw oraz krótsza żywotność auta. Jeśli zdecydujemy się na zakup auta prosto z salonu, możemy liczyć na spokojną jazdę przez cały okres gwarancyjny. Potem może nas czekać niezły ból głowy przy każdej wizycie w serwisie. Z kolei zakup auta używanego to ogromne ryzyko. Wprawdzie cena będzie bardziej atrakcyjna niż w przypadku odpowiednika z silnikiem benzynowym, ale może okazać się, że poprzedni właściciel traktował dany moment jako ostatni dzwonek na sprzedaż przed koniecznością dokonania kosztownych napraw układu wtryskowego czy turbosprężarki. Warto pamiętać także, że nikt nie kupuje diesla z myślą o weekendowych podróżach do kościoła czy na piknik, także używane auta z silnikiem wysokoprężnym mają najczęściej ogromne przebiegi.

Do zalet należy niskie spalanie, co jest nie tylko przyjemne dla portfela ale także wygodne pod kątem dłużej jazdy w trasie bez konieczności częstego tankowania.

Wybór należy oczywiście od indywidualnych preferencji, ale decydując się na diesla warto skusić się na nowe auto. Wysokie koszty zakupu opłacą się jeśli pokonujemy rocznie znaczną ilość kilomentrów, często wyruszamy w trasę i nie planujemy szybkiej zmiany modelu.