Baba za kierownicą w dziejach historii

Zastanawiałaś się kiedyś, jaki udział w historii miały kobiety? Po tym artykule i ilości wymienionych przypadków kobiet w dziejach motoryzacji, każdy mężczyzna powinien przewartościować wyrażenie „baba za kierownicą”. Pierwszy samochód zwany automobilem ujrzał światło dzienne dzięki determinacji Berthy Benz. Jako pierwszy kierowca przejechała legendarną podróż. A co było dalej?

Pierwsze prawko

Zacznę od początku, czyli od pierwszego wydanego „prawa jazdy” dla kobiety. Możliwość prowadzenia samochodu została nadana księżej d’Uzes, które otrzymała od ministra górnictwa. Francuzka otrzymała prawo w 1898 r, czyli siedem lat po wprowadzeniu takiego obowiązku. Księżna Marie Adrienne Anne Clémentine de Rochechouart de Mortemart dokonała czegoś więcej, została Prezydentem Kobiecego Automobilklubu Francji, a nawet w wieku 85 lat startowała w rajdach samochodowych.

Tak to się robi w Stanach

Podobna sytuacja miała miejsce na amerykańskiej ziemi. W USA pierwszą właścicielką „certyfikatu na prowadzenie horseless” była Jean Howell z Chicago. Miało to miejsce zanim kobiety uzyskały prawo do głosowania. Rok 1899 okazał się przełomowy dla kobiet w Ameryce, jednak później losy damskiej motoryzacji potoczyły się jeszcze lepiej. W 1909 roku Alice Ramsey przebyła pionierską podróż automobilem z Nowego Jorku do San Francisco.

Czas na silnik

Prócz pierwszych jazd i certyfikatów w kobiecej historii motoryzacji miały też miejsce jeszcze większe wydarzenia. Louise Sarazin wdowa po Edouardzie Sarazinie, przejmując po nim przedsiębiorstwo produkujące silniki nawiązała kontakt z Daimlerem. Sytuacja rozwinęła się błyskawicznie. Sprzedaż licencji przyczyniła się do umieszczania jej silników w Panhard&Levassor i Peugeocie.

Mercedes

A teraz z innej beczki. Czas na Mercedes Jellinek. Była ona córką przedstawiciela firmy Daimler, twórcy nowego na ten czas samochodu z silnikiem z przodu, o dużym rozstawie osi i nisko umieszczonym środkiem ciężkości. Emil Jellinek swój pierwszy bolid zgłosił do wyścigów właśnie pod imieniem swojej córki. Później pojawiła się możliwość wyprodukowania silnika o nazwie „Daimler-Mercedes”. Jako nazwa produktu jednego z najbardziej rozpoznawanych samochodów, oficjalnie miała debiut w 1900 roku w wyścigu Nicea – Aix – Salon – Nicea.

Podejrzewam, że w dziejach motoryzacji kryje się więcej historii, gdzie kobieta była iskrą i motorem działań będących podstawą dla istoty motoryzacji. Pikanterii dodaje fakt, że często miało to miejsce przed otrzymaniem praw do głosowania.

Delahaye

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here