Auto bez enegii

0

Zimą potrzebujemy dwa razy więcej energii, aby dobrze funkcjonować. Nasze auta, nie są wyjątkiem. Potrzebują siły, którą czerpią z akumulatora. Tylko dobrze naładowany, albo nowy zapewni im odpowiedni power!

Jak informują specjaliści z firmy Bosch, która jest wiodącym w świecie producentem techniki motoryzacyjnej i przemysłowej – Słaby akumulator jest najczęstszą przyczyną problemów z rozruchem pojazdu, szczególnie przy niskich temperaturach. Przed nadejściem ostrej zimy, skontrolujmy nasze akumulatory.

Zima, zima, zima

Niskie temperatury powodują, że akumulator jest narażony na dużo większe obciążenia. Powód? Pobór prądu jest znacznie większy niż podczas ceiplejszych miesięcy. Mocno wychłodzony silnik potrzebuje więcej energii rozruchowej, której osłabiony akumulator nie jest w stanie dać.

W formie

Co możemy zrobić, żeby poprawić jego kondycję? – Pojechać do punktu zajmującego się regeneracją i naprawą akumulatorów i sprawdzić jego stan naładowania – radzi nam Roman Mąsior z serwisu AKUMULATORY w Krakowie. – Na miejscu mechanicy zbadają czy elektrolit we wnętrzu akumulatora jest czysty i jakie jest napięcie urządzenia. Rozładowany akumulator ma napięcie bez obciążenia, poniżej 12,5 V, a gęstość elektrolitu poniżej 1,27 G/cm3 – dodaje.

Domowy warsztat

Operacja nie wydaje się być skomplikowana, ale czy można przeprowadzić ją samodzielnie? – W domu nie mamy odpowiednich przyrządów do takiego pomiaru. Zresztą, koszt takiej usługi wynosi jedyne 10 zł – informuje specjalista. Jeśli jednak któraś z nas ma odpowiedni sprzęt do „zregenerowania” akumulatora, czyli prostownik, specjalista podpowiada, że do akumulatorów 12V stosujemy 12-sto voltowy prostownik. Jednocześnie ostrzega, że ładowanie z prostownika prądem większym niż dopuszczalny skutkuje rozsypywaniem się płyt w akumulatorze, co prowadzi w efekcie do jego zniszczenia.

Pożyczyć prąd

Co zrobić jeśli w krytycznym momencie w trasie auto odmawia posłuszeństwa? Zapala się kontrolka i co dalej?

Aby silnik zaczął działać możemy „pożyczyć” trochę prądu od innego kierowcy. Jak to zrobić? – Podłączyć jeden biegun z akumulatora samochodu, z takim samym biegunem drugiego akumulatora, potem tę samą czynność wykonać z drugim (i ew. kolejnymi) biegunem, a następnie zastartować. Odłączać w podobny sposób – najpierw zdjąć jeden przewód, potem drugi – radzi specjalista z serwisu AKUMULATORY. – Silnik przy akumulatorze, z którego bierzemy prąd powinien być wyłączony – dodaje. Jakie byłoby zdziwienie mężczyzny, gdyby to właśnie kobieta podjechała do niego samochodem, zaoferowała pożyczkę prądu i ze swojego bagażnika wyciągnęła potrzebne przewody? Hmm…

Ostateczność

Jeśli nasz akumulator całkowicie odmawia posłuszeństwa i nie nadaje się do regeneracji, będziemy musiały go wymienić na nowszy model. Po radę możemy zwrócić się do specjalisty. – Przy wybieraniu nowego urządzenia kierujemy się tym, do jakiego samochodu będzie instalowany akumulator i jaki auto ma silnik. Inny akumulator będzie dobry dla Diesla inny dla silnika benzynowego – mówi nam Roman Mąsior. Ceny akumulatorów kształtują się w granicach od 150 zł do 400 zł.

Rady Romana Mąsiora, specjalisty z serwisu AKUMULARORY:

Jak dbać o akumulator by służył jak najdłużej:

– Należy prawidłowo, mocno i pewnie umocować akumulator do nadwozia,
– Dbać o czystość akumulatora – brudny, mokry lub, co najgorsze, zachlapany z wierzchu elektrolitem może się szybko sam rozładować (elektrolit przewodzi prąd, który może płynąć po obudowie pomiędzy bolcami),
– Nie rozładowywać akumulatora do końca, (jeśli silnik nie chce zapalić to nie kręcić rozrusznikiem, lecz poszukać przyczyny),
– Jeśli jeździ się rzadziej niż raz w tygodniu, to doładowywać prostownikiem (lub przynieść do zakładu),
– Upewnić się, czy elektrolit zakrywa płyty. Jeśli nie, to dolać wody destylowanej (to powinien zrobić specjalista),
– Upewnić się aerometrem, czy elektrolit ma właściwą gęstość (jeśli nie to rozrzedzić lub zagęścić – takie operacje również wykonuje się w zakładzie),
– Co pół roku sprawdzić napięcie ładowania akumulatora – nie może być inne niż od 13,8 (przy włączonych światłach mijania) do 14,4V
– Klemy przykręcać mocno i starannie, bolce akumulatora oczyścić i nasmarować wazeliną techniczną

Takie operacje możemy wykonać same, ale możemy poprosić również mężczyzn oni zawsze chętnie nam pomogą, niektórzy nawet za darmo 😉

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here